29
Peter- meterschap

In het kader van leeftijdsbewust personeelsbeleid worden nieuwe medewerkers vaker toegewezen aan ervaren collega’s die de knepen van het vak onder de knie hebben. De peter of meter begeleidt de nieuweling doorheen zijn eerste werkervaringen met kennis van zaken maar wordt dikwijls geconfronteerd met problemen in het leerproces van de nieuweling. In deze vorming focussen we op de rol van de peter/meter en leren we vaardigheden aan om situationeel de begeleiding aan te passen aan de maturiteit van de nieuwe medewerker.  Daarnaast richten we ons op de verschillende leerstijlen, het geven van feedback en het scheppen van randvoorwaarden zodat nieuwe medewerkers kunnen leren.

Volgende inhouden komen aan bod:
- Wat verwachten nieuwe medewerkers?
- Wat mogen we van een peter verwachten?
- Het profiel van een peter
- Hoe op een overzichtelijke en duidelijke manier beginners inwerken wat voor jou vanzelfsprekend is?
- Hoe collega’s begeleiden op de werkplek?
- Hoe collega’s beïnvloeden?
- Hoe constructieve feedback geven?
- Wat gaat er om bij medewerkers?
- Hoe medewerkers motiveren?

Methodiek 
Interactieve sessie met mogelijkheid tot inbreng van casussen door de deelnemers. Veel praktijkvoorbeelden en mogelijkheid tot oefenen van communicatieve vaardigheden.


PRAKTISCHE GEGEVENS

Doelgroep: Alle medewerkers die nieuwelingen onder hun hoede nemen en begaan zijn
met hun leerproces. Geïnteresseerden, leidinggevenden

Wanneer: 17 december 2012 van 09u30 tot 16u30

Waar:  CC Dilbeek – Lokaal 304 - Kamerijklaan z/n, 1700 Dilbeek

Begeleiding: Koen Deconinck, zelfstandig trainer

Deelnameprijs: € 70

Cursuscode: PMS 17.12

 

 

Inschrijven

 

 

 

 

 

 

 

Post Rating